Narcis Neaga debarcat de la CNADNR

Narcis Neaga debarcat de la CNADNR
decembrie 09 15:07 2015 Printeaza acest articol

Narcis Neaga a fost schimbat din funcție după neregulile descoperite pe Autostrada Cunța-Săliște. A fost înlocuit din funcție cu șeful interimar de la Metrorex, Cătălin Homor. La începutul lunii septembrie, tronsonul de 22 de kilometri între Sălişte şi Cunţa a fost închis, pentru a fi reparate fisurile care au apărut pe traseu, la numai câteva luni de la inaugurare. Lucrările au fost preconizate să fie terminate la sfârșitul acestei luni. Costurile vor fi suportate de constructor, întrucât drumul se află în garanţie.

Narcis Neaga debarcat de la CNADNR

Autostrada Sibiu-Orăştie a fost inaugurată, deşi nu era terminată. O demonstrează chiar procesul de predare-preluare obţinut în exclusivitate de Digi24, dintre constructorul si Compania de Drumuri din noiembrie anul trecut. În document scrie că încă se lucra în zonele cu alunecări de teren. Cu toate acestea, şoseaua de mare viteză a fost inaugurată de premierul Victor Ponta şi Ioan Rus, pe atunci şef la Transporturi, cu doar două zile înainte de turul doi al alegerilor pentru Cotroceni. Decizia de a da drumul circulaţiei pe acest tronson de autostradă a fost luată în timp record de şefii de la Drumuri: doar două zile. Pe 13 noiembrie era încheiat un proces de predare – preluare a autostrăzii. În timp ce şefii de la Drumuri spuneau că se poate circula în siguranţă pe autostradă, documentul arată că o serie de lucrări nu erau gata: pe aproape 8.000 de metri lipseau şanţurile de colectare a apelor, nu existau rigole, nu erau construite bazine care să reţină apa, nu erau instalate panouri fonoabsorbante pe aproape un kilometru, lipseau mai multe guri de scurgere a apei în zona unor poduri şi la viaductul de la Aciliu, nu erau gata o toate spaţiile de servicii şi nici iluminarea autostrăzii. Iar cel mai grav este că încă se lucra în zonele cu alunecări de teren, acolo unde primele probleme apăruseră din 2012

Narcis Neaga debarcat de la CNADNR

Potrivit aceluiaşi document, toate aceste lucrări trebuiau realizate cât mai urgent pentru a nu influența siguranța circulației, respectiv finalul lui noiembrie 2014. Totodată, zonele cu alunecări de teren trebuiau monitorizate secundă de secundă, iar constructorul trebuia să stea în alertă pentru a interveni. Cert este că între timp autostrada s-a fisurat, iar șefii de la Drumuri recunosc că tocmai infiltraţia apei sub şosea e problema.

Narcis Neaga, director general al CNADNR:

„A fost o problemă de fundaţie. Asta este prima concluzie la care au ajuns experţii. Şi scurgerea apelor în zonă.”

Compania de Drumuri a plătit deocamdată aproape 600 de milioane de lei fără TVA pentru cei 22 de kilometri ai autostrăzii. Toate contractele pentru toate cele patru loturi ale acestui drum de mare viteză sunt anchetate de procurorii anticorupţie. Au suspiciuni că au fost atribuite prin abuz în serviciu şi trafic de influenţă. Iar acesta nu e singura veste proastă: putem pierde peste o jumătate de miliard de euro pentru că n-am terminat la timp autostrada. Şi CNADNR nici măcar n-a cerut o păsuire la Bruxelles. Şeful demis al CNADNR susţinea că a făcut solicitarea. Un document intrat în posesia Digi24 arată că DNA anchetează nu numai porţiunea din lotul 3 al autostrăzii Sibiu-Orăştie, care a fost închisă după ce a luat-o la vale. Toate tronsoanele sunt verificate de procurori. Ei verifică procedurile de achiziţie organizate de CNADNR şi felul în care s-au derulat contractele. Pentru fiecare lot a existat un câştigător: Strabag pentru primul, asocierea dintre SC Straco Grup SRL – Studio Corona SRL şi Civil Engineering pentru al doilea, italienii de la Impregilio pentru cel de-al treilea lot, iar al patrulea a fost adjudecat de asocierea Euroconstruct Trading 98 şi Astalrom. Pentru toate acestea, DNA a început urmărirea penală. Acuzaţiile sunt şi pentru constructori, şi pentru CNADNR. Vorbim despre abuz în serviciu, trafic de influenţă şi cumpărare de influenţă. Lucrările la autostrada Sibiu-Orăştie au început în 2011, iar totul ar fi trebuit să fie gata acum doi ani şi jumătate. După negocieri, s-a stabilit un nou termen de predare a autostrăzii, 31 decembrie 2015. Dar nici acesta nu va fi respectat. Pentru construirea acestei autostrăzi, Uniunea Europeană a alocat României 510 milioane de euro, fonduri nerambursabile. Bani pe care România ar putea fi obligată să îi dea înapoi pentru că autostrada nu a fost gata la timp. Acum două luni, şeful demis al CNADNR declara că a trimis la Bruxelles o cerere pentru obţinerea unei noi prelungiri a termenului de predare a autostrăzii Sibiu-Orăştie.

„Până astăzi, 8 decembrie, Comisia Europeană nu a primit din partea autorităţilor române nicio solicitare pentru fazarea acestui proiect major.”

a declarat Jakub Adamowicz, purtător de cuvânt al DG Regio.

În cazul în care CNADNR ar fi trimis către reprezentanţii europeni o solicitare pentru obţinerea unui nou termen de finalizare a autostrăzii Sibiu-Orăştie, ar fi putut primi ca termen 31 martie 2017. Purtătorul de cuvânt al DG Regio subliniază că România mai poate face această solicitare până la sfârşitul anului.

Scrie un comentariu

0 Comentarii

Nu sunt comentarii inca!

Poti fi primul care porneste o conversatie.

Adauga comentariu

Datele tale sunt in siguranta Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată. De asemenea, alte date nu vor fi partajate cu terțe persoane.